fredag 10 juni 2016

Förvärrad trafikstockning på mitt nattduksbord

Jag har (som jag tidigare förklarat) för vana att parallelläsa böcker på ett osystematiskt och närmast kaotiskt vis. På mitt nattduksbord finns för närvarande cirka halvdussinet böcker som är att betrakta som pågående läsning, och ytterligare ungefär lika många som är halvlästa och som jag mer eller mindre givit upp hoppet om att fullfölja men inte kommit till skott med att rensa undan. Till denna litterära trafikstockning nödgas jag nu foga ytterligare två böcker, som jag just fått dedicerade exemplar av från respektive författare, vilkas namn båda torde vara välbekanta för trogna läsare av denna blogg. Det rör sig om följande titlar vilka båda omedelbart erhåller hög prioritet på min nuvarande läslista, och jag räknar med att återkomma med en fylligare diskussion av åtminstone en av dem - eller kanske båda - sedan jag läst dem.
  • The Age of Em: Work, Love, and Life When Robots Rule the Earth av Robin Hanson, som är associate professor i nationalekonomi vid George Mason University. Denna unika och mycket efterlängtade bok är författarens sammanfattning av sitt mångåriga arbete med att analysera de långtgående ekonomiska och sociala konsekvenserna av ett teknikgenombrott där vi (innan vi t.ex. hinner förgöra oss själva eller skapa artificiell superintelligens) lär oss att på dator emulera den mänskliga hjärnan och alla dess funktioner. Boken har givetvis beröringspunkter med min egen Here Be Dragons; den är smalare på så vis att den behandlar ett enda relativt specifikt framtidsscenario där jag istället försöker ta mig an ett någorlunda representativt urval, men i gengäld gör han det med ett djup och en detaljrikedom som jag inte kan matcha. Jag vet sedan tidigare att Hanson besitter en enastående analytisk skärpa, och det skulle förvåna mig stort om han med sin nya bok gav anledning att revidera den uppfattningen. (Bryan Caplan låter sig inte imponeras, men Hanson erbjuder svar på tal.)

  • Soccermatics: Mathematical Adventures in the Beautiful Game av David Sumpter, som är professor i tillämpad matematik vid Uppsala universitet. Lagom till EM-slutspelet tar han fotbollen till hjälp i denna populärvetenskapliga framställning, för att med en lång rad exempel påvisa kraften i att använda matematisk modellering till att förstå olika fenomen i den värld vi lever i, något han tidigare med stor framgång praktiserat med tillämpning på exempelvis
      fish swimming among coral in the Great Barrier Reef, democratic change in the Middle East, the traffic of Cuban leaf-cutter ants, swarms of locusts travelling across the Sahara, disease spreading in Ugandan villages, political decision-making by European politicians, dancing honeybees from Sydney, American stock-market investors, and the tubular structures built by Japanese slime mould
    - för att nu citera hans egen uppräkning på sidan 11 i bokens inledning, och nu är turen alltså kommen till fotbollen.

1 kommentar:

  1. Den där Robin Hanson har verkligen fått sin utopi uppmålad på bokens omslag. Inget äckligt naturliv och inga hav eller berg som skymmer sikten. Bara underbar betong överallt.

    SvaraRadera