fredag 13 mars 2015

Mitt föredrag i Saltsjöbaden om mänsklighetens eventuella undergång

Nu, mina vänner, är det dags för ett festligt ämne: mänsklighetens (eventuella) undergång. Jag talade om det, under rubriken Vilka är de största riskerna, på en konferens i Saltsjöbaden den 2 december förra året (som jag gjorde reklam för här på bloggen ett par veckor tidigare). För de läsare som missade konferensen (vilket torde vara de allra flesta) finns nu en möjlighet att se mitt framträdande på YouTube:

I föredraget talar jag lite om kärnvapen, lite om klimatförändringar, lite om radikal nanoteknologi, och lite om syntetisk biologi, men allra mest om artificiell intelligens och den explosiva och eventuellt mycket farliga utveckling som kan komma att följa på ett genombrott på det området. Jag står och hummar lite för mycket de första minutrarna, tycker jag när jag nu ser filmen, men bättrar mig när jag blivit lite varmare i kläderna. Det bokmanuskript Here Be Dragons: Science, Technology and the Future of Humanity som jag nämner cirka 4:40 in i filmen lämnade jag in till Oxford University Press i slutet av förra månaden, och förhoppningen är att boken hinner komma ut före 2015 års utgång.

7 kommentarer:

  1. Vilken utbildning rekommenderar du för den som vill försöka avvärja diverse hot mot mänsklighetens framtid? Matematiker låter lite otippat. Filosofer var inte heller särskilt intresserade av framtidsproblem när jag läste filosofi. Statsvetare bryr sig inte heller särdeles mycket. Inte heller ekonomer förstås. Det är mest blunda och kör som gäller, förefaller det mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs folk från alla de professioner du räknar upp, och fler därtill. Fysiker, biolog och datalog är några andra jag spontant kommer att tänka på.

      Radera
  2. Vill också föreslå utbildning till ingenjör. Ingenjörer konstruerar och bygger nya maskiner. En lyftande ide är tex flygplanet Solar Impuls 2 som nyss påbörjade sin långsamma färd jorden runt helt driven av solceller. För att förekomma invändningar så har givetvis vi ingenjörer gjort en del mindre bra jobb ibland men det är sällan avsiktligt.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenjör, absolut! Jag kan passa på att berätta att de som läser till ingenjör på Chalmers från och med nu har möjlighet att läsa en i sammanhanget särskilt passande kurs: Nya teknologier, global risk och mänsklighetens framtid.

      Radera
    2. Utmärkt att det finns en sådan kurs på Chalmers. Hoppas liknande kommer på övriga utbildningar i Sverige.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  3. Beteendevetare. All produktionsökning har ätits upp av befolkningsökningar. Stävja populationen, så kan marginalerna öka. Men stävjes population sänks tillväxten och då blir det galet bland politiker som vill lova mer för att få sitta i regeringsposition oavsett nationalitet.
    Ta Egypten vars vår slog till när deras vetebalans slog över i import.
    Sätter folkvandringar igång, hjälper det inte vilken teknik som existerar om systemen överbelastas. Det så att säga rätt många dynamiska effekter som en matematiker inte kan räkna på, utan att hänfalla till astrologi och fantasi.

    SvaraRadera
  4. Nästa gång du åker till Saltsjöbaden kan du komma till Båthöjden på te!

    SvaraRadera