lördag 24 augusti 2013

Om Västervik

Åh, Västervik - vilken fin liten ostkustpärla! Staden är vackert belägen vid vattnet, den har gott om välbevarade byggnader från gångna sekel, och den bjuder på skön småstads- och sommarkänsla en solig helg sent i augusti.

Här tog jag en gång i tiden en rad av de tidigaste stegen på min intellektuella bana. Här lärde jag mig att identifiera min första bokstav (V som i Västerviks-Tidningen) och att särskilja mina två första fågelarter (duva och gråsparv). Härifrån har jag några av mina tidigaste minnen, då jag bodde här ett par år i början av 70-talet, mellan två och fyra års ålder. Nu är jag tillbaka, om blott för några dagar. Huvudsyftet med besöket är att spela schack,1 men jag har ändå hunnit se några av de platser jag minns bäst: Stadsparken, S:ta Gertruds kyrka, Storgatan på vars kullersten jag åkt barnvagn, och radhuset vi bodde i på Norrtullsgatan.

Fotnot

1) Jag har inlett Västervik Open (min första schackturnering sedan SM 2005 - på senare år har mitt schackspel inskränkt sig till alltmer sporadiska seriematcher för SK Kamraterna) svajigt med 3,5/6, och är avhängd från toppstriden inför morgondagens slutrond. Min gode vän och rumskamrat Jesper Hamark har däremot chansen: han ligger med 5/6 i delad ledning tillsammans med de tre senaste årens Sverigemästare Hans Tikkanen, och ställs i morgon mot fältets andre stormästare Thomas Ernst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar