söndag 14 oktober 2012

Lundaframträdande

Nu på onsdag den 17 oktober kl 10.00 öppnar sig en möjlighet för hugade läsare i Lund med omnejd att höra mig IRL! Jag kommer då, inom ramen för mötet Statistics in Social Science Conference, att föreläsa över ämnet "Why the Empirical Sciences Need Statistics So Desperately". Trots konferensens inriktning på statistik är det min avsikt att allt eller nästan allt jag säger i föredraget skall vara begripligt även för den som saknar statistisk expertkunskap. Arrangörerna meddelar att deltagande är kostnadsfritt men att föranmälan ändå är att rekommendera då antalet platser är begränsat. Väl mött!

5 kommentarer:

  1. Ifall det inte är på onsdag som min man spikar sin gudsbevistes, så kan jag försöka vara imponerad hugad åhörare i Picturasalen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att träffa dig IRL, Cecilia!

      Ett hållbart gudsbevis vore i sanning ett paradigmskifte för naturvetenskapens världsbild. Men utifrån det lilla jag känner till om din makes försök till sådant måste jag säga att det är... hm, hur säger man detta någorlunda diplomatiskt... måttligt övertygande.

      Radera
    2. Jag lyckas nog tyvärr inte vara i Lund mitt på dagen den här veckan, men ditt utannonserande av föredraget gav mig en känsla av synkronicitet, eftersom jag lagt in ett försiktigt (och måhända missriktat) ifrågasättande utifrån sannolikhetsperspektiv i en kommentar på Rasmus Fleischers blogg, och just fick svaret att kommentaren riktade sig mot hela historievetenskapen. Det tror jag inte att det egentligen gjorde (det var i alla fall absolut inte min avsikt), men vad vet jag, det kanske behövs det ett sådant generellt ifrågasättande.

      Radera